kliknij w brzuszek pajacyka

Nakarm glodne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl Dziękujemy. Głodne dzieci nie myślą o nauce...

niedziela, 27 grudnia 2009

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU za okres od 15 listopada do 31 grudnia 2009 roku


Do realizacji w II etapie projektu wybraliśmy zadanie
KUCHNIA REGIONALNA.

Spotkanie robocze w dniu 30 listopada poświęciliśmy na opracowanie strategii działania.
Wtedy to odkrylismy, ze mniej niż połowa mieszkańców Warszawy to osoby, które się w niej urodziły. Fakt ten zadecydował o sposobie podejścia do tematu i jego realizacji.
więcej w poście z dnia 7 grudnia "Spotkanie robocze" (Etykiety: II etap - Kuchnia regionalna)

Krok 1. Pokaż nam, jak wyglada Twoje drugie śniadanie.

Gabrysia postanowiła sprawdzić, co na drugie śniadanie przynoszą do szkoły jej rówieśnicy. W tym celu opracowała specjalną ankietę.

Gabrysia - autorka projektu ankiety.

Podczas szkolnej przerwy śniadaniowej przyglądaliśmy się, jak wygląda II śniadanie uczniów z różnych klas. Dane zostały zapisane
w poniższej ankiecie.


Oj, chyba trzeba pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych.
Nie wszyscy uczniowie przestrzegają zasad zdrowego odżywiania. Słodycze na drugie śniadanie? I jeszcze gorzej - brak drugiego śniadania. To trzeba koniecznie zmienić.


Śniadanie pierwszoklasistek.

Przedszkolaki z "zerówki" przy śniadaniu w stołówce szkolnej.

Jabłuszko, jabłuszko, jabłuszko pełne zdrowia ...

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć zamieszczonych w poście: "Nasze drugie śniadanie" (Etykiety: II etap - Kuchnia regionalna)

Zadaliśmy sobie pytanie: Dlaczego uczeń obok książek i zeszytów powinien mieć w tornistrze drugie śniadanie, dlaczego jest to takie ważne?

To jasne jak słońce - drugie śniadanie uzupełnia zapas płynów i regeneruje uczniowskie siły.
***
Nasze drugie śniadanie powinno zawierać wędliny, nabiał, owoce
i warzywa oraz napój w postaci wody, soku lub herbaty.
Powinniśmy go zjeść po 2-3 godzinach lekcyjnych, kiedy znacznie spada wydajność naszej pracy by odzyskać utraconą energię.
Musimy pić, bo mało wody w organiźmie powoduje spadek ciśnienia

i pogorszenie koncentracji. Słabo dotleniony mózg sprawia, że czujemy senność i znużenie.

Od pierwszego śniadania do obiadu mija zbyt dużo czasu dla naszego organizmu.

Krok 2. Powiedź nam. jakie potrawy lubisz najbardziej.

Postanowiliśmy przeprowadzić wśród uczniów klas IV - VI badania sondażowe i na ich podstawie ułożyć jednodniowe menu dla danej klasy. Na tablicy informacyjnej powiesiliśmy poniższy plakat.




Następnie poprosiliśmy koleżanki i kolegów o wypełnienie ankiety.


 
Czwartoklasiści postanowili dodatkowo narysować  swoją ulubioną potrawę.

Z zaciekawieniem i dużym zaangażowaniem przystapiliśmy do opracowanie wyników sondażu.



Zgodnie z pierwotnym założeniem, menu klasy miało składać się z potraw najczęściej wymienianych przez jej uczniów. I to dopiero była zabawa...  Słuchaliśmy z niedowierzaniem zestawów rodem z dadaizmu (ruch artystyczno-literacki w sztuce XX wieku).






Racjonalne żywienie polega na systematycznym dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w ilościach i proporcjach odpowiadających jego potrzebom. Układanie zestawów całodziennych posiłków powinno odbywać sie zgodnie z zasadami wykorzystującymi wiedzę o składnikach żywności, ich przemianach i roli w ustroju po to, aby zapewnić optymalny wzrost, rozwój, reprodukcję oraz stan zdrowia człowieka w określonych warunkach bytowania i pracy.

Nasze jadłospisy ułożone zostały przez proste przeliczenie głosów uczniów wymieniających ulubione potrawy, dlatego też nie trzymały sie żadnych zasad racjonalnego odżywiania. Rozbawiły nas, ale również skłoniły do reflekcji.
Dlaczego powinniśmy się racjonalnie odżywiać? Czy wiemy co jemy?
***
Rośniemy i dojrzewamy. Poznajemy świat, a do tego niezbędna jest nam energia. Węglowodany, wapń, żelazo, cynk, witaminy z grupy B i kwasy tuszczowe to składniki, które pozwolą nam mieć zapał do nauki i aktywności fizycznej.
Musimy pamiętać o piramidzie!
 


Krok 3. Przekaż nam, ulubione przepisy Twojej mamy i babci.

To było nasze zadanie domowe. Należało wraz z mamą przygotować potrawę według rodzinnego przepisu. Dokumentacją wykonania zadania miała być karta do naszej Regionalnej Książki Kucharskiej. Niestety nie dysponujemy żadnym zdjęciem przedstawiającym rodzinne gotowanie, ale efekty naszej pracy – jak orzekli smakosze – były całkiem niezłe.




***



Zapoznaj się z wybranymi przepisami zamieszczonymi  w poście "Regionalna Książka Kucharska" (Etykiety: II etap - kuchnia regionalna) 



Krok 4. Zaprojektuj nakrycie stołu na uroczysty, rodzinny obiad.

To było zadanie dla plastyków. Podczas zajęć grupa młodych artystów zajęła się wykonaniem elementów do dekoracji stołu podczas rodzinnego obiadu.

Zapraszamy do bejrzenia fotoreportażu zamieszczonego w poście "Plastycy do dzieła" (Etykiety: II etap - Kuchnia regionalna)

Ozdoby na świateczny stół w pełnej krasie:



Krok 5. Dowiedz się, czy w okolicy szkoły znajduja się zakłady gastronomiczne serwujące potrawy kuchni regionalnej. 

Okazało się, że "najciemniej jest pod latarnią" o czym poinformowały nasze nosy, prowadząc nas do szkolnej placówki zbiorowego żywienia.


Znamy w szkole jest takie magiczne miejsce, do którego głodne brzuszki zaprowadzi zapach smakowitych potraw. Ciocie kucharki, jak dobre wróżki  przed każdym zgodniałym postawią miseczkę pożywnej zupki. Baśniowe postaci spogladające ze ścian stołówki sprawiają, że posiłki znikają szybko z pełnych talerzy.
Obejrzyj zdjęcia w poście :Nasza stołówka" (Etykiety: II etap - kuchnia regionalna).

***
Dowiedź się, to znaczy odszukaj - czyli najlepiej zaproś rodzinę na spacer uliczkami Muranowa, Starego i Nowego Miasta.

Dowiedź się, to zapytaj innych lub sprawdź w Internecie.
***
Znaleźliśmy w Śródmieściu dużo miejsc, w których można zjeść potrawy z różnych stron świata, można rozkoszować się nimi na miejscu, ale też można poprosić na wynos.

Maciek postanowił zaprosić Was do restauracji, w których można zjeść dania przyrządzone według staropolskiej receptury.


W restauracji urządzonej w stylu karczmy polskiej, o nazwie nawiazującej do XVII wiecznego stylu życia polskiej szlachty, można zjeść m.in. prosię pieczone w całości lub smalec ze swojskim chlebem i ogórcami.
 

Restauracja serwuje potrawy tradycyjnej kuchni staropolskiej we wnętrzach inspirowanych stylem średniowiecznym.


Wejście do restauracji, a przed nim staropolskie menu.





Zapiecek Babci i Dziadka nie tylko serwuje pyszne pierożki i popiotki, ale ma też w swoim menu specjały przydotowane z myślę o dzieciach.
***



Smak dań kuchni żydowskiej i atmosferę dawnej Warszawy poznasz w kamienicy Pod Samsonem.
***
Są również restauracje, takie jak ta przy Placu Zamkowym, która organizuje Bal Sylwestrowy kusząc uczestników potrawami Kuchni Polskiej.


***
Restauracja Słowiańska ul. Krakowskie Przedmieście 79

Aby uzyskać odowiedź na pytanie:





Galeria "Pod Boćkiem" wzbogaciła się o trzy nowe rysunkim.
Przesłaliśmy również odpowiedź na konkursowe pyatanie - Bocian jest gniazdownikiem.